بازی بازار!
نوشته شده توسط : مجید زارعی

 

 

 

1- در پست قبلی که نوشتم در کنار طرح وضعیت تکنیکی و بنیادی سهام مورد اشاره، نکات دیگری هم بود که نه تکنیکی بود و نه بنیادی. بلکه در اثر تجربه و شناخت بازی های بازار بود.

توجه کنید نماد ولغدر روز بازگشایی بعد مجمع مثبت باز شد و بلافاصله صف فروش شد! و این صف فروش چند روز ادامه داشت تا دیروز که صف فروش بالاخره جمع شد  حتی سهم مثبت هم شد و امروز سهم حدود 14 میلیون صف خرید داشت !

خوب! در این دو سه روزه چه چیزی در وضعیت بنیادی ولغدر تغییر کرد که تا دیروز 10 میلیون صف فروش داشت و امروز 14 میلیون صف خرید بود؟

اینها چیزی است که من اسمش را می گذارم بازی های بازار ! شما برای موفقیت در بازارهای مالی علاوه بر اینکه باید تحلیل بلد باشید (تکنیکال یا بنیادی یا هر دو) باید بازی های بازار را هم به مرور یاد بگیرید.

اگه یاد بگیرید اون وقت می دونید که باید صبر کنید تا صف فروش ولغدر جمع بشه و بلافاصله بخرید (چیزی که در پست قبلی گفته بودم). البته تریدر با تجربه حتی منتظر این نمی مونه تا صف کاملاً بر چیده بشه و خرید بکنه. بلکه وقتی می بینه سهمی که حجم مبناش 240 هزار هست و از صف فروش 7 میلیونی، 6 میلیونش معامله شده می دونه که مابقی صف هم معامله خواهد شد. خرید ولغدر دیروز در کف و فروش فردا ( احتمالاً در سقف) با کسر کارمزد بیش از 9 درصد سود داره.

یا مثلاً تریدر آماتور، شیران نازنین ! را دیروز در 2910 تومن فروخت و بعد سهم صف خرید شد. تریدر حرفه ای در 2950 (نقطه حمایتی) به انتظار خرید نشسته بود.

اینها نکات ریزی است که تحلیل  نیست ولی حاصل تجربه است و در ترید بسیار مهمه.

 

2- امروز بعد از مدتها فولاد مبارکه تکانی به خودش داد و آخر وقت صف خرید شد. فولاد تا 5 ماه پیش یکی از لیدرهای بازار بود ولی از 5 ماه پیش به این طرف قافیه را به پالایشگاهها و پتروشیمی ها باخت. اما به نظر می رسه گروه فلزی مجدداً می خواد گروه پیشرو بازار بشه. در تحلیل قبلی در مورد فلزات هم اشاره کردم که سیگنالهای تکنیکی برای رشد فلزی ها دیده میشه. البته باید به حجم معاملات فولاد نگاه کرد. فولاد زمانی روزانه حد اقل ده، بیست میلیون سهمش معامله میشد اما مدتهاست که عموماً حجم مبناش را هم پر نمی کنه. اگه فولاد حجم معاملاتش بالا بره غول خفته بازار بیدار میشه و مجدداً می تونه یکی از لیدرهای بازار باشه.

3- شاخص کل در نقطه حساسی قرار گرفته. تثبیت شاخص کل بالای 45600 واحد، منجر به یک موج صعودی هیجانی دیگه میشه ولی اگه شاخص نتونه این سطح را پشت سر بگذاره احتمال افت شدید ایجاد میشه. مطمئناً انتخابات ریاست جمهوری می تونه روی روند بورس هم تاثیر بگذاره. در واقع بازار سرمایه به انتخاب کسی که بتونه سر و سامانی به وضع اقتصادی بده واکنش مثبت نشون می ده و بر عکس اگه کسی انتخاب بشه که سیاستهای اقتصادی اش ادامه سیاستهای دولت فعلی باشه، تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت. هر چند که ممکنه این تاثیر مثبت یا منفی بلند مدت نباشه. 

 

 




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: